We hebben het trouwens over de Eagle 46, een innovatief zeiljacht van Leonardo Yachts. Daarnaast mooi om te vermelden dat het schilderwerk van de Eagle 46 voor rekening komt van Jachtschilder Eitze Dijkstra en de houtbewerking in handen is van Scheepstimmerbedrijf J. Lanting. Kortom een knap staaltje lokaal ondernemerschap.
Over de JEC-nominatie voor de Eagle 46 is het volgende te lezen op de website van het vakblad Jachtbouw Actueel:
JEC-nominatie voor Paul Dijkstra Composites en Curve Works
Met de innovatieve bouwwijze van de nieuwe Eagle 46 van Leonardo Yachts, halen Paul Dijkstra Composites en Curve Works de nominatie voor de JEC innovation Award 2024 binnen. JEC World is de wereldwijde vakbeurs voor composietmaterialen en de toepassingen daarvan. Deze vindt van 5 tot en met 7 maart in Parijs plaats.
Elk jaar beloont JEC met de JEC Composites Innovation Awards collectieve baanbrekende, creatieve projecten die het volledige potentieel van composietmaterialen laten zien. Dit jaar behoren Paul Dijkstra Composites uit Uitwellingerga en Curve Works uit Alphen aan den Rijn tot de drie genomineerden in de categorie ‘maritime transportation and shipbuilding’.
De toelichting van de jury luidt: “Een baanbrekend zeiljacht wordt gebouwd met behulp van de innovatieve 3D Core Kit van Curve Works, waardoor er geen traditioneel afval van mallen en gereedschap ontstaat. Een houten bouwframe wordt gebruikt om de thermogevormde schuimkern in elkaar te zetten en te verlijmen, en dient als basis voor het lamineren van de binnenste en buitenste koolstofstructuur.”
“De 3D Core Kit van Curve Works bevat thermogevormde platen, gevormd op adaptieve mallen. Paul Dijkstra Composites maakte op ingenieuze wijze gebruik van deze 3D Core Kit als mal en onderconstructie voor een nieuw 46ft jacht. Een eenvoudig houten frame fungeerde als mal voor de kit, die vacuümdicht aan elkaar werd gelijmd en overgelamineerd met carbon laminaatvellen. Deze benadering omzeilt het plug-mould proces wat resulteert in kortere bouwtijden en minimaal afval; bovendien diende de eerste romp ook als productieklare mal.”
De andere twee genomineerden zijn OceanWings van het Franse bedrijf Ayro en de voor de America’s Cup ontwikkelde Hydrogen Chase Boat van het Zwitserse bedrijf Gurit. Het Nederlandse bedrijf Neptune Marine werkte mee aan de OceanWings, het gepatenteerde, verticale vleugelzeilsysteem dat automatisch omhoog en omlaag bewogen kan worden. Nieuwe of bestaande schepen kunnen daarmee hun brandstofverbruik en de daaruit voortvloeiende CO2-voetafdruk met wel 50% verlagen.
Op 8 februari worden de winnaars bekendgemaakt. In het eerste nummer van Jachtbouw Nederland in 2024 staat een uitgebreid verhaal over de innovatieve bouw van de Eagle 46.
Bron: Jachtbouwactueel.nl