Er zijn 1700 bigbags van elk 1000 kilo op het wegdek geplaatst, die zorgen voor een tegendruk die vier keer zo groot is als de druk van onderop door het grondwater. Hiermee wordt voorkomen dat het segment niet verder omhoog komt.
Vrijdagmiddag is door Rijkswaterstaat een meetsysteem aangebracht waarbij de bewegingen in de tunnel continu kunnen worden bijgehouden.
Situatie kan nog maanden duren
Het verdere onderzoek en de herstelwerkzaamheden kunnen nog maanden duren. Het wegverkeer maakt nu massaal gebruik van de oude rijksweg tussen Joure en Sneek die parallel loopt aan de snelweg A7. Deze weg is daar niet op berekend en door de vele verkeersbewegingen kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan, met name in de spits.
Rijkswaterstaat is in gesprek met de provincie, de politie en de gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren over nieuw ontstane verkeerssituatie. Gezamenlijk wordt gezocht naar optimalisatie van de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid.